Thursday, December 20, 2012

ქრისტიანობა მსოფლიოს უდიდესი რელიგიაარომლის მიმდევართა საერთო რაოდენობა კარგა ხანია მილიარდს აჭარბებსიესო ქრისტე უნდა ჩაითვალოს ყველა დროის უდიდეს მოღვაწედმან ისეთი გარდატეხა მოახდინა სამყაროშირომლის მსგავსი კაცობრიობას არ ახსოვსქრისტე შეუდარებელია როგორც პიროვნება და როგორც მოაზროვნეშეიძლებარომ მას ისტორიის ჭეშმარიტი სასწაული ეწოდოსქრისტე ბერძნულად ნიშნავს "ცხებულს", თავის მხრივიგი სათავეს იღებს ებრაული გამოთქმიდან - "ღმერთის ცხებული". ამ გამოთქმას ხშირად ხმარობდნენ ებრაელები თავიანთი მეფისადმირითაც ხაზს უსვამდნენ მის უმაღლეს დანიშნულებასმოგვიანებითდაახლოებით ძვ.. II საუკუნის მწერლებთან იგი მოასწავებს აღთქმულ მხსნელსნაციონალურ ბელადსრომელიც იხსნიდა მათ რომაელთა ბატონობისაგან.


სიყვარულისსიბრალულისსინანულისთანაგრძნობისა და თანალმობის რელიგიარომლის ბირთვი თავად იესო ქრისტე, - მისი ცხოვრებაპირადი მაგალითი და მის ბაგეთაგან გამოთქმული მოძღვრებააქრისტე ამ მოძღვრების კაცთა შორის დასანერგად მოვიდათანამოსაგრეებად თორმეტი მოციქული გამოირჩია (მათე 10:2-4). მოციქულებმა და მოციქულთა მოციქულებმარიცხვით სამოცდაათმაახალი მოძღვრება - ქრისტიანობა - მსოფლიოს მოჰფინესქრისტიანობა არის ხსნისა და გამოსყიდვის რელიგიაეს მისიასაბოლოო ჯამშიყველა რელიგიას აკისრიამაგრამ ქრისტეს მოძღვრებას სპეციფიკური ნიშნები აქვსესპირველ რიგშიჯვრისა და ჯვარცმისროგორც გამოსყიდვის საშუალებისმიმართ ითქმისლაპარაკია არა საკუთრივ ჯვარზეროგორც გრაფიკულ გამოსახულებაზეარც ჯვარცმაზე - დასჯის ფორმაზეარამედ შინაარსზერასაც მოიცავს ცნებებიჯვარი დამისგან განუყოფელიგამოსყიდვის დოგმატიიესო ქრისტემ ადამიანი დამასთან ერთადწუთისოფელი გამოისყიდა ჯვარცმამდე დამდაბლების გზითმან მიატოვა ,,თავისი მამული’’, შეიმოსა მონის ხატი და ჯვარს ეცვა როგორც დამნაშავეგანწირული და მიუსაფარიახალი აღთქმის მთავარი ნიშანი ანუ სასწაული თავმდაბლობის შედეგად დაღვრილი და შეწირული სისხლიამისი მოძღვრებისათვის ნიშანდობლივია ძველი ფასეულობების გადაფასება და ახალი ზნეობრივი კრიტერიუმების დამკვიდრებამაგალითადსიმდიდრესილაღეთვალტანადობარასაც ელტვოდა წარმართთა ცნობიერებაქრისტიანთა მიერ ჩათვლილია არაარსებით კატეგორიებადგამოცლილი აქვს საფუძველი პრინციპს - ჯანსაღ სხეულში ჯანსაღი სულიაამქვეყნიური დიდებარაც ებრაელთა რჯულშიც თვალსაჩინოდ ფიგურირებდასახარების თანახმად სანუკვარი ფაქტი არააადამიანს ადიადებს არა ძლიერი მკლავიანდა სავსე ქისაარამედ უმანკო გული და სინდისიქრისტიანული ეთიკისა და მორალის სპეციფიკური ნიშანია შენდობამტერთათვის ლოცვა და ბოროტების სიკეთით გადახდამიუხედავად იმისარომ ყოველივე ეს ძველ აღთქმაში არაერთგზისაა აღნიშნული პირდაპირ თუ ალეგორიულადმაცხოვარმა იესო ქრისტემ სიმდაბლისმოთმინებისა და მიტევების პირადი მაგალითი გვიჩვენარა თქმა უნდაზნეობის ამ რანგამდე ასვლა ადვილი არაა და ეს უნდა მოხდეს ბუნებრივადზრდა-განვითარების გარკვეული ეტაპების გავლის შემდეგხელოვნურობა ამ სფეროში დამღუპველიაარ შეიძლებათვალნაკლულებს ვუხმობდეთ სანადიროდსმენადახშულებს - სასიმღეროდძალააყრილთ - საასპარეზოდისინი ჯერ უნდა განიკურნონ (თუკი ექვემდებარებიან მკურნალობას). ასევესინდისისაგან დაშრეტილნი (თუკი მკვდარნი არ არიან ამ თვალსაზრისით), ჯერ უნდა გამოვაფხიზლოთვაზიაროთ ზნეობის საერთაშორისო ნორმებს - ელინურსებრაულსვედურს (.ძველ ინდურს), თუნდაც - ათეისტურს და შემდეგ მოვთხოვოთ უმაღლესი ეთიკა - მტერთათვის ლოცვასაზოგადოებამასე ვთქვათჯერ უნდა შეასრულოს ძველი აღთქმის ნორმატივირომ ახალი აღთქმის სამანებს ეზიაროსგაუსწოროს თვალი ქრისტეს მოძღვრებას არა მხოლოდ გონებით და ცოდნითარამედ ცხოვრებით - სულით და გულითეს ნიშნავს შემდეგსჯერ ათ მცნებას უნდა დავეუფლოთ და აღვასრულოთრომ მივეახლოთ სახარების ცხრა ნეტარებასჯერ კანონის წინაშე უნდა ვიყოთ მართალნირომ გავთავისუფლდეთ მისი მარწუხებისაგანდაბალგანვითარებულნი ვერა და ვერ გათავისუფლდებიან კანონის ზეგავლენისაგანთუ დააპირებენგაცილებით მძიმე სასჯელს დაიტეხენ თავს... ახალი აღთქმის სიღრმე და სიდიადექრისტეს ამქვეყნიური ცხოვრებისმისი პირადი მაგალითის გარდააღბეჭდილია შეგონებებშილოცვებშისასწაულებსა და იგავებშიესენიამაგალითადცხრა ნეტარება (მათე 5:4-12), მამაო ჩვენო (მათე 6:9-13; ლუკა 11:2-4), იგავი შეცდომილ ძეზე ანუძველი ქართული ტრადიციითუძღებ შვილზე (ლუკა 15:11- 32), ათ ქალწულზე (მათე 25:1-13), ლაზარეს აღდგინებაზე (იოანე 11:1-45) და სხვა.

ქრისტიანობაშიროგორც ყველა განვითარებულ რელიგიურ სისტემაშიგამოიყოფა „ორი მკვეთრად გამიჯნული შრეყოველდღიური და თეორიულად ჩამოყალიბებულიკონცეპტუალური რელიგიური ცნობიერებავინაიდან ისინი ურთიერთდამოკიდებულნი არიანრომელიმე მათგანის პრიორიტეტზე საუბარი შეუძლებელია“ [12,16]. თავისი ოცსაუკუნოვანი ისტორიის განმავლობაში ქრისტიანობამ არაერთი კრიზისული პერიოდი განვლორომელთა არსიორივე დონეზეშეგვიძლია განვსაზღვროთროგორც „ეპისტემოლოგიური დაეჭვების“ პერიოდებიყველა ეს პერიოდი ღირებულებათა ორიენტაციების სისტემის რყევით, „ავტორიტეტთა კრიზისით“ და გარესამყაროს წყობის „სხვაგვარი“ პრინციპისადმიგაცნობიერებული თუ გაუცნობიერებელი სწრაფვით ხასიათდებაქრონოლოგიურად ისინითითქმის ყოველთვისპარადიგმათა მონაცვლეობას და არსებული სემიოსფეროს სერიოზულ ცვლილებებს ემთხვევარაცშესაბამისადმხატვრულ შემოქმედებაში დაპირველ რიგშიფერწერაშიარქიტექტურასა და ლიტერატურაში აისახება.
ადრეული ქრისტიანობა „ყველა პრიმიტიური რელიგიის ტრადიციის გაგრძელებაა - ისინი მხოლოდ თანდათან გამოერიცხნენ მას“ [31,175]. გერმანელ მეცნიერთა ამ აზრს დავამატებდითრომ მასობრივი ცნობიერების დონეზე (ხალხურ რელიგიაშიეს „თანდათან“ საუკუნეები გაგრძელდა და არა „გამოირიცხნენ“, არამედ გარკვეული ტრანსფორმირება განიცადეს და ნაწილობრივ შემორჩნენ კიდეც.19 ამ პერიოდისადმი ჩვენი მომეტებული ინტერესი სწორედ იმით აიხსნებარომ ამ პროცესის ძირითადი ტენდენციები ხსენებულ პერიოდში ნათლად გამომჟღავნდაშემდგომ ისინი თითქმის უცვლელი დარჩა ევროპის სრული გაქრისტიანების მანძილზერაც საკმაოდ დიდხანს გრძელდებოდამაგრამ იმდენად დიდი ცვლილება განიცადესრომ მათი დანახვა ერთიანნათელ სურათში გაცილებით უფრო რთულია.

წყარო

No comments:

Post a Comment