Thursday, December 20, 2012

ღვთისმეტყველება და ფილოსოფია
ცდასა და დაკვირვებაზე აგებულ საბუნებისმეტყველო მეცნიერებათაგან განსხვავებითდოგმატური ღვთისმეტყველება ცოცხალ და წმიდა სარწმუნოებას ეფუძნებააქ ამოსავალი საწყისია რწმენაპირველ შემთხვევაში კი გამოცდილებასაკუთრივ შესწავლილსა და განსჯის მეთოდები ორივეგან ერთნაირიამონაცემთა ანალიზი და დასკვნებიოღონდ მეცნიერებაში დასკვნები ბუნებაზე დაკვირვების შედეგად შეგროვილ ფაქტებზე დაყრდნობით კეთდებახოლო ღვთიმეტყველებაში წმიდა წერილისა და წმიდა გადმოცემის შესწავლის საფუძველზეამიტომაც არის იგი საღვთისმეტყველო მეცნიერებასაბუნებისმეტყველო მეცნიერებები კი ემპირიულია და ტექნიკური.
ამითვე აიხსნება ფილოსოფიასა და ღვთისმეტყველებას შორის განსხვავებაფილოსოფია აგებულია მსჯელობასა და იმ მეცნიერებათა ცდისეულ დასკვნებზერომელთაც ძალუძთ გონება ყოფიერების უმაღლეს საკითხებს მიუახლოვონღვთისმეტყველება ემყარება ღვთაებრივ გამოცხადებასმათი აღრევა არ შეიძლებაღვთისმეტყველება ფილოსოფია არ არის მაშინაც კიროცა ქრისტიანული სარწმუნოების ძნელად გასაგებღრმა და ამაღლებულ თემებში აზრობრივად ჩაწვდომა არის საჭირო.

ღვთისმეტყველება არ უარყოფს არც ცდისეულ მეცნიერებებსარც ფილოსოფიასწმგრიგოლ ღვთისმეტყველი წმბასილი დიდს დიალექტიკის სრულყოფილად ცოდნას დამსახურებად უთვლიდაწმბასილი დიდი ამ ცოდნით აქარწყლებდა ქრისტიანობის მოწინააღმდეგეთა ფილოსოფიურ მსჯელობებსსაერთოდწმგრიგოლ ღვთისმეტყველი არ სცემდა პატივს მათვინც აგდებით ეკიდებოდა განსწავლულობასთუმცაგამოსცა რა ცნობილი სიღრმისეული განჭვრეტილი სწავლება სამების შესახებ სახელწოდებით „სიტყვანი წმიდა სამებაზე“, თავისთავზე შენიშნა: „ამრიგადრამდენადაც შესაძლებელია მოკლედდოგმატურად და არა განჭვრეტითმესათხევლის და არა არისტოტელეს მეთოდითსულიერებით და არა ცბიერებითეკლესიის და არა ბაზრობის წესებით გადმოგცემთ ჩვენს კეთილად ბრძნობას
დოგმატური ღვთისმეტყველება მორწმუნე ქრისტიანთათვის არის განკუთვნილიიგი სარწმუნოების არსს არ განმარტავსრადგანაც იგულისხმებარომ ადამიანის გულში უკვე ცოცხლობს რწმენა. „მრწმენა მერომლისათჳსცა ვიტყოდე“ (ფს. 115,1) - ამბობს ძველი აღთქმის მართალიუფალი იესო ქრისტეც უცხადებდა მოწაფეებს საიდუმლოს ღვთის სასუფევლის შესახებ მას შემდეგრაც მისი ირწმუნეს: „...უფალოვისა მივიდეთ ჩვენრამეთუ სიტყუანი ცხორებისა საუკუნოჲსანი გქონან შენდა ჩუენ გურწმენა და გჳცნობიესრამეთუ შენ ხარ ქრისტეძე ღმრთისა ცხოველისაჲ“ (ინ. 6,68-69). წმიდა წერილის ქვაკუთხედია რწმენაუფრო ზუსტად ამა სოფლად მოსული ძე ღვთისადმი რწმენაა პირადი გადარჩენის საფუძველი და საღვთისმეტყველო მეცნიერების სათავე: „ხოლო ესე დაიწერარაჲთა გრწმენესრამეთუ იესუ არს ქრისტეძე ღმრთისაჲ და რაჲთა გრწმენეს და ცხორება გაქუნდეს სახელითა მისითა“ (ინ. 20,31) - წერს იოანე მოციქული სახარების დასასრულს და იმავე აზრს არაერთგზის იმერორებს თავის ეპისტოლეებშიმისი სიტყვები გამოხატავს ყველა მოციქულის ნაწერთა მთავარ აზრს. „მრწამს“ - ამ აღიარებით უნდა იწყებოდეს ნებისმიერი ქრისტიანული ღვთისმეტყველებაამ პირობით იგი განყენებული „სიბრძნე“, მსჯელობით ჩამოყალიბებული დიალექტიკა კი არაარამედ აზრებით ღვთაებრივ ჭეშმარიტებაში შეღწევაგონებითა და გულით უფლისაკენ ლტოლვა და მისი სიყვარულის შეცნობა იქნებაურწმუნოთათვის კი ღვთისმეტყველება არაფერს ნიშნავსრადგან თვით ქრისტე მათთვის არის „ლოდ შებრკოლებისა და კლდე საცთურების“ (I პეტ. 2,7; მთ. 21,44).
სწავლება ღმერთის შესახებ სარწმუნოების სიმბოლოში იწყება სიტყვით „მრწამს“. ღმერთია ქრისტიანული რწმენისათვის უპირველესიჩვენგანქრისტიანთაგანღვთის არსებობის აღიარება ეყრდნობა არა მსჯელობებსარც გონებისმიერ თუ გარეგანი შეგრძნებებით მიღებულ მტკიცებულებებსარამედ შინაგანზნეობრიობაზე დაფუძნებულ უმაღლეს რწმენას.
ქრისტიანთათვის „გწამდეს ღმერთი“ ნიშნავსაღიარებდე მას არა მარტო გონებითარამედ გულითაც ივლტოდე მისკენ.
გვწამს“ ისრაც გარეგნული გამოცდილებითმეცნიერული კვლევითგარეგან გრძნობათა ორგანოებით აღსაქმელად მიუწვდომელიასლავურ და რუსულ ენებში ცნების „მწამს“ მნიშვნელობა უფრო ღრმაავიდრე რუსული სიტყვისა „მჯერა“, რომელიც ხშირად სხვათა მტკიცებებისგამოცდილებათა უბრალოდშემოწმების გარეშე მიღებას აღნიშნავსწმგრიგოლ ღვთისმეტყველი ბერძნულ ენაშიც განასხვავებს რელიგიურ რწმენას - „მწამს ვინ (რა)“ და უბრალოპირად დაჯერებას - „მჯერა ვისი (რისი)“. იგი წერს: „ერთი და იმავე არ ნიშნავს „გწამდეს (რა)“ და „გჯეროდეს (რისი)“. ჩვენ შეიძლება ყველაფრის გვჯეროდესმაგრამ გვწამს მხოლოდ ღმერთი“ 1.

ქრისტიანული რწმენა საიდუმლო მოვლენაა ადამიანის სულის სამყაროშიიგი აზრზე ძლიერიაუფრო ვრცელია და ქმედითირთულია და თავისთავში აერთიანებს სიყვარულისშიშისმოწიწებისთაყვანისცემისა და თავმდაბლობის გრძნობებსთუმცა რწმენას ძალუძს მთების შეძრვამაინც არ შეიძლება იგი ნებელობის გამოვლინებად ჩავთვალოთმორწმუნე ქრისტიანი საკუთარ ნებაზე უარს აცხადებს და მთლიანად ღვთის ნებას არის მინდობილი: „იყავნ ნებაჲ შენი ჩემ ცოდვილსა ზედა“.
რა თქმა უნდაქრისტიანობა გონებით ცოდნასაც უკავშირდება და მსოფლმხედველობას ქმნისოღონდ იგი მხოლოდ მსოფლმხედველობად რომ დარჩენილიყოდაიკარგებოდა მისი მამოძრავებელი ძალარწმენის გარეშე ქრისტიანობა აღარ იქნებოდა ცოცხალი კავშირი ცასა და დედამიწას შორისქრისტიანული რწმენა გაცილებით მეტიავიდრე ცხოვრებაში გავრცელებული ის „დამაჯერებელი ვარაუდი“, რასაც რწმენას ეძახიან.
ქრისტეს ეკლესია დაშენებულია რწმენაზეროგორც ურყევ კლდეზე (მთ. 16,18). „რომელნი სარწმუნოებით ერეოდეს მეფეთაიქმოდეს სიმართლესა; ... დაუყვნეს პირნი ლომთანიდაშრიტეს ძალი ცეცხლისაგანერნეს პირსა მახჳლისასაგანძლიერდეს უძლურებისაგან; ...“ (ებრ. II,33-340). რწმენით ფრთაშესხმული ქრისტიანები სიხარულით იღებდნენ წამებასა და სიკვდილსრწმენა უწონადი ქვაა - რომელსაც შეხებით ვერ შეიგრძნობიგი ზეაგიტაცებს და არ განარცხებს.

No comments:

Post a Comment